Rijbewijzen | Paspoorten | |
---|---|---|
Februari | 109 | 504 |
Maart | 158 | 500 |
April | 155 | 468 |
Mei | 109 | 392 |
Juni | 120 | 401 |
Juli | 121 | 307 |
Inwoner sneller geholpen door digitale aanvraag reisdocument en rijbewijs

De paspoortpiek is het gevolg van in 2014 gewijzigde regels: tot die tijd waren paspoorten en ID-kaarten vijf jaar geldig. Destijds is de geldigheidsduur opgerekt naar tien jaar. De afgelopen vijf jaar waren er dus minder nieuwe passen nodig. In 2024 verloopt de eerste lichting van de langer geldige reisdocumenten.
Paspoortpiek
Steeds meer online
Het online aanvragen van rijbewijzen en reisdocumenten is niet het eerste gedigitaliseerde proces bij burgerzaken. “Het digitaal aangeven van een geboorte, huwelijk of overlijden is al langer mogelijk. Net zoals verhuizingen en emigraties”, zegt Nicole enthousiast. “Ook houden we ontwikkelingen in grotere gemeenten bij. Zo volgen we een pilot waarbij buitenlandse studenten zich online identificeren. Naast de identiteitsbewijscontrole vindt er gezichtsvergelijking door liveness detectie plaats, heel gaaf! Kortom: we vliegen het pragmatisch aan en optimaliseren waar mogelijk. Daarmee verbeteren we onze dienstverlening én creëren we ruimte in onze capaciteit.”
“Bij nieuwe ontwikkelingen besteden we veel tijd aan de impact die het heeft op medewerkers”, vervolgt Nicole. “We trekken hierin samen op met het vakdomein en ook met George Claessen van IV. Nu zijn collega’s super tevreden en blij dat het zo efficiënt verloopt. Zij ervaren nu dat ze minder handelingen hoeven te verrichten. Daardoor kunnen ze meer mensen helpen en is er meer tijd voor specialistische zaken. Deze positieve ervaringen geven vertrouwen voor doorontwikkelingen.”
Aanvragen via E-dienst/digitaal
Stijging digitale aanvragen
Super tevreden
De e-dienst voor paspoorten en rijbewijzen ging op 15 januari 2024 live. De afspraken voor rijbewijzen die via de DAR lopen, zijn niet opgenomen.
“De aanvraag, het maken van een afspraak en de betaling zijn gedigitaliseerd. Een inwoner hoeft alleen naar het gemeentehuis voor vingerafdrukken, een handtekening en het inleveren van een foto. Dat kost vijf in plaats van tien minuten. Natuurlijk kun je het hele proces ook fysiek aan de balie doorlopen, maar het streven is digitaal. En leuk om te zien, in februari waren er al meteen 504 digitale paspoortaanvragen, tegenover 364 aan de balie!”
“We willen zoveel mogelijk digitaliseren bij burgerzaken”, vertelt Nicole. “Dat levert inwoners snellere dienstverlening op en wij kunnen meer inwoners helpen in dezelfde tijd. Met het oog op verwachte de paspoortpiek hebben we de digitalisering voor reisdocumenten en rijbewijzen vóór deze periode in orde gemaakt.”
Vanaf 2024 stijgt het aantal aanvragen voor paspoorten en identiteitskaarten. Deze ‘paspoortpiek’ kan ook leiden tot langere wachttijden voor het vernieuwen van een rijbewijs. “In Venray kunnen mensen deze documenten nu ook digitaal aanvragen”, vertelt Nicole Peters, functioneel beheer. “Dat verkort de wachttijden enorm.”



Stel ‘m gerust! Neem contact op met je proces- of informatieadviseur voor de actuele status van de projecten. Weet je niet wie dit is? Informeer dan bij je teammanager.

Aanvragen via E-dienst/digitaal
De e-dienst voor paspoorten en rijbewijzen ging op 15 januari 2024 live. De afspraken voor rijbewijzen die via de DAR lopen, zijn niet opgenomen.
Rijbewijzen | Paspoorten | |
---|---|---|
Februari | 109 | 504 |
Maart | 158 | 500 |
April | 155 | 468 |
Mei | 109 | 392 |
Juni | 120 | 401 |
Juli | 121 | 307 |
Inwoner sneller geholpen door digitale aanvraag reisdocument en rijbewijs
De paspoortpiek is het gevolg van in 2014 gewijzigde regels: tot die tijd waren paspoorten en ID-kaarten vijf jaar geldig. Destijds is de geldigheidsduur opgerekt naar tien jaar. De afgelopen vijf jaar waren er dus minder nieuwe passen nodig. In 2024 verloopt de eerste lichting van de langer geldige reisdocumenten.
Paspoortpiek
Het online aanvragen van rijbewijzen en reisdocumenten is niet het eerste gedigitaliseerde proces bij burgerzaken. “Het digitaal aangeven van een geboorte, huwelijk of overlijden is al langer mogelijk. Net zoals verhuizingen en emigraties”, zegt Nicole enthousiast. “Ook houden we ontwikkelingen in grotere gemeenten bij. Zo volgen we een pilot waarbij buitenlandse studenten zich online identificeren. Naast de identiteitsbewijscontrole vindt er gezichtsvergelijking door liveness detectie plaats, heel gaaf! Kortom: we vliegen het pragmatisch aan en optimaliseren waar mogelijk. Daarmee verbeteren we onze dienstverlening én creëren we ruimte in onze capaciteit.”
Steeds meer online
“Bij nieuwe ontwikkelingen besteden we veel tijd aan de impact die het heeft op medewerkers”, vervolgt Nicole. “We trekken hierin samen op met het vakdomein en ook met George Claessen van IV. Nu zijn collega’s super tevreden en blij dat het zo efficiënt verloopt. Zij ervaren nu dat ze minder handelingen hoeven te verrichten. Daardoor kunnen ze meer mensen helpen en is er meer tijd voor specialistische zaken. Deze positieve ervaringen geven vertrouwen voor doorontwikkelingen.”
Super tevreden
“De aanvraag, het maken van een afspraak en de betaling zijn gedigitaliseerd. Een inwoner hoeft alleen naar het gemeentehuis voor vingerafdrukken, een handtekening en het inleveren van een foto. Dat kost vijf in plaats van tien minuten. Natuurlijk kun je het hele proces ook fysiek aan de balie doorlopen, maar het streven is digitaal. En leuk om te zien, in februari waren er al meteen 504 digitale paspoortaanvragen, tegenover 364 aan de balie!”
Stijging digitale aanvragen
“We willen zoveel mogelijk digitaliseren bij burgerzaken”, vertelt Nicole. “Dat levert inwoners snellere dienstverlening op en wij kunnen meer inwoners helpen in dezelfde tijd. Met het oog op verwachte de paspoortpiek hebben we de digitalisering voor reisdocumenten en rijbewijzen vóór deze periode in orde gemaakt.”

Vanaf 2024 stijgt het aantal aanvragen voor paspoorten en identiteitskaarten. Deze ‘paspoortpiek’ kan ook leiden tot langere wachttijden voor het vernieuwen van een rijbewijs. “In Venray kunnen mensen deze documenten nu ook digitaal aanvragen”, vertelt Nicole Peters, functioneel beheer. “Dat verkort de wachttijden enorm.”



Stel ‘m gerust! Neem contact op met je proces- of informatieadviseur voor de actuele status van de projecten. Weet je niet wie dit is? Informeer dan bij je teammanager.
